Závod 24h Le Mans se poprvé konal v roce 1923 v malebném francouzském městečku Le Mans. Jejich název je tak složen z časové délky a názvu města.
Tato událost byla založena s cílem testovat rychlost, ale také spolehlivost vozidel. Tím se lišila od tradičních rychlostních závodů své doby a rychle se stala akcí s roční tradicí, která lákala fanoušky a závodníky z celého světa.
V období mezi světovými válkami začal závod Le Mans ukazovat, že právě na něj se budou rodit legendy. Jejich náročnost zároveň přitahovala inovace a snahu překonat do té doby nepřekonatelné limity. Během druhé světové války byly přerušeny, ale právě po ní a v roce 1949 se vrátili v plné síle a začalo jejich zlaté období.
S nástupem nových technologií a zvyšující se konkurence v 60. a 70. letech se závod Le Mans etabloval jako nedílná součást mezinárodní motoristické scény. V tomto období se zároveň na trati setkávala legendární vozidla a závodníci.
Společně s rostoucími technologickými inovacemi se zvyšovaly i nároky na bezpečnost, podobně jako například ve Formuli 1, což vedlo k přísnějším pravidlům. Jejich základní charakter se ale nikdy neměnil: jde o vytrvalostní závod s trváním 24 hodin, který je unikátní kombinací rychlých a více techničtějších částí.
V závodě 24h Le Mans se soutěží ve čtyřech kategoriích, každá je s vlastními pravidly a specifikacemi vozidel. Cílem rozdělení do kategorií je, aby mohli spolu na jedné trati soutěžit rozličné typy aut a technologií v netradičním srovnání.
Kategorie LMP1 představuje vrchol technologie a inovací v endurance závodech. Vozidla LMP1 jsou navržena pro maximální rychlost a efektivitu na dlouhé tratě. Obsah spalovacího motoru může být až do 5500 cm3, při hybridním motoru to není omezeno. Na tuto kategorii navazuje LMP2, kde jsou auta na první pohled stejná.
Kategorie má však dostupnější podmínky a méně omezující pravidla. Atmosférický motor může mít do 5500 cm3, přeplňovaný s turbem do 3200 cm3.
GTE Pro kategorie zahrnuje vozidla, která jsou blíže sériově vyráběným prototypem. Musí splňovat specifikace týkající se váhy, výkonu a aerodynamiky. Objem nádrže je do 9 litrů, atmosférické motory mají do 5500 cm3, přeplňovány do 4000 cm3.
Poslední je kategorie označená jako GTE Am. Té se účastní soukromé týmy, přičemž vozidla jsou blízká autům sériové výroby, ale jsou zde určitá omezení, která mají zajistit rovné podmínky pro méně zkušené nebo amatérské závodníky. Týmy totiž musí během závodu nasazeného alespoň jednoho amatérského jezdce.
Závod 24h Le Mans je známý svým náročným formátem, který začíná kvalifikačními jízdami a vrcholí samotným závodem trvajícím celých 24 hodin.
Celý proces začíná několik dní před hlavním akcí a je navržen tak, aby zjistil nejen rychlost, ale také odolnost a strategické schopnosti týmů a jejich vozidel. Kvalifikace je rozdělena do několika fází nazývaných také kvalifikační období.
Každé má za úkol určit startovací pozice pro každou kategorii. Během tohoto kvalifikačního období je cílem každého týmu dosáhnout co nejlepšího času. Ten určí, na jaké pozici bude dané vozidlo startovat. Po kvalifikaci následuje závod, který oficiálně začíná slavným "Le Mans startem", který se však během historie musel změnit.
V minulosti totiž tradice velela, aby jezdci po odstartování prchali ze zázemí týmů ke svým autům, nasedli do nich odstartovali z pit lane. V rámci změny pravidel však byl tento typ startu nahrazen bezpečnějším startem přímo z důvodu okruhu.
Závody trvají 24 hodin, během kterých týmy musí plánovat zastávky v boxech, výměny jezdců a řídit spotřebu a opotřebení pneumatik. Úspěch tedy není jen o tom, kdo projede cílovou čáru první, závod je testem vytrvalosti, technické schopnosti a týmové práce. Výsledek tak závisí na nepřetržité práci na trati i mimo ni.
Pokud jde o zajímavosti, k těm patří zejména legendární auta. Na závodech se představili například i Audi R8, Peugeot 908, Porsche 917 nebo Jaguar D-Type.
Jedním z nejvýznamnějších rekordů je největší počet vítězství dosažený jedním jezdcem. V tomto ohledu je nejúspěšnějším jezdcem v historii Le Mans Tom Kristensen z Dánska s devátými vítězstvími mezi lety 1997 a 2013.
Kromě Toma Kristensena je další historickou legendou Jacky Ickx, který vyhrál Le Mans šestkrát, přičemž je známý zejména svými jezdeckými schopnostmi v extrémních podmínkách počasí. Pokud jde o rekordní statistiky týmů, zde drží primát Porsche s nejvyšším počtem vítězství značky auta, dominoval zejména v 80. letech.
Závod neunikl ani tragédiím. Nejzávažnější nehoda se udála v roce 1955, kdy Pierre Levegh a jeho Mercedes-Benz havarovali, což mělo za následek smrt 83 diváků i jezdce. Tato událost vedla ke změnám v bezpečnostních pravidlech.
Závod Le Mans byl zvěčněn i na filmovém plátně. Nejvýznamnější zpracování je „Le Mans“ z roku 1971, kde hlavní roli ztvárnil Steve McQueen. Film je známý autentickou prezentací závodu i používáním skutečných záběrů. Zajímavým je také film „Ford v Ferrari“ se zobrazením historické rivality těchto dvou značek.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024